Greek infotainment community

Το Lateam είναι Ε Ν Α Ν Τ Ι Α σε οποιαδήποτε μορφή Π Ε Ι Ρ Α Τ Ε Ι Α Σ
Facebooktwitter
Επιστροφή   Greek infotainment community > ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ > ΕΛΛΑΔΑ

Οι 10 αλλαγές που δεν έγιναν

This is a discussion on Οι 10 αλλαγές που δεν έγιναν within the ΕΛΛΑΔΑ forums, part of the ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ category; Ποια καυτά ζητήματα των πανεπιστημίων δεν τόλμησε τελικά να αγγίξει η κυβέρνηση Κορυφώθηκε αυτή την εβδομάδα η κρίση στον χώρο ...

Νέο Θέμα  Απάντηση στο θέμα
 
Εργαλεία Θεμάτων Τρόποι εμφάνισης
Παλιά 25-02-2007, 20:21:   #1
aggelos_a
LaTeamer
 
Το avatar του χρήστη aggelos_a
 
Εγγραφή: Nov 2006
Περιοχή: Los Almyros
Μηνύματα: 1.192
Thanks: 13
Thanked 26 Times in 10 Posts
My Mood:
aggelos_a is on a distinguished roadaggelos_a is on a distinguished roadaggelos_a is on a distinguished road
Προεπιλογή Οι 10 αλλαγές που δεν έγιναν

Ποια καυτά ζητήματα των πανεπιστημίων δεν τόλμησε τελικά να αγγίξει η κυβέρνηση

Κορυφώθηκε αυτή την εβδομάδα η κρίση στον χώρο της Παιδείας με τη δημοσιοποίηση και την κατάθεση στη Βουλή του νέου νόμου-πλαισίου για τα ΑΕΙ. Οι αντιδρώντες καθηγητές και φοιτητές συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις, ενώ ένα ακόμη συλλαλητήριο διοργανώνεται στο κέντρο της Αθήνας την ερχόμενη Πέμπτη, 1η Μαρτίου. Την ίδια στιγμή μια σημαντική ομάδα καθηγητών και φοιτητών ζητούν να ξανανοίξουν τα πανεπιστήμια και να επιστρέψουν στα αμφιθέατρα για μάθημα αντί για συνελεύσεις. Αλλωστε η εξεταστική περίοδος στις υπό κατάληψη σχολές βρίσκεται πλέον σε οριακό σημείο, ενώ απειλείται σοβαρά και το εξάμηνο σε όσα τμήματα δεν είχαν ολοκληρωθεί τα μαθήματα. Εκτιμάται ότι οι διοικήσεις των ιδρυμάτων θα αναγκασθούν να περικόψουν τις πασχαλινές διακοπές και να παρατείνουν το ακαδημαϊκό έτος ως και τον Ιούλιο, προκειμένου να αναπληρωθεί το χαμένο διδακτικό έργο.

Και όλο αυτό το... κακό για λίγα και αμφίβολα καλά! Οι διατάξεις του νομοσχεδίου για τον νέο νόμο-πλαίσιο ελάχιστα διαφέρουν από το προσχέδιο που παρουσίασε η υπουργός Παιδείας κυρία Μαριέττα Γιαννάκου το περασμένο καλοκαίρι. Από τις 33 σελίδες του, όπως επισημαίνουν πανεπιστημιακοί, απουσιάζουν αρκετά από τα μέτρα τα οποία διεκδικούσε η εκπαιδευτική κοινότητα, που πρότειναν κατά καιρούς «σοφοί» και ειδήμονες και συζητούσε το υπουργείο. Η κυβέρνηση, λένε, δεν τόλμησε να αγγίξει δέκα από τα πλέον κρίσιμα για την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών ζητήματα, περιοριζόμενη σε άλλες τόσες διοικητικού τύπου λύσεις.

Τα ζητήματα που δεν άγγιξε η «μεταρρύθμιση» της κυβέρνησης αφορούν, μεταξύ άλλων, την αυτοτέλεια των ιδρυμάτων σε επίπεδο καθορισμού του αριθμού των φοιτητών, τη χρηματοδότηση, την πλήρη και αποκλειστική απασχόληση των καθηγητών, την κινητικότητα των φοιτητών και των πανεπιστημιακών, καθώς και τη σύνδεση των δημόσιων ερευνητικών κέντρων με τα πανεπιστήμια.

1. Αυτοτέλεια και αριθμός εισακτέων


Οπως επισημαίνουν πανεπιστημιακοί, οι διατάξεις του νέου νόμου δεν θίγουν καν ζητήματα που έχουν σχέση με την αυτοτέλεια σε επίπεδο ποιότητας σπουδών. Για παράδειγμα, σημειώνουν, μια πραγματική αυτοτέλεια θα καθιστούσε εταίρους τα πανεπιστήμια σε θέματα που αφορούν τον αριθμό των εισαγόμενων φοιτητών και τις δυνατότητες εκπαίδευσης που έχει κάθε τμήμα. «Στα τετραετή συμβόλαια δεν περιλαμβάνεται ο αριθμός των εισακτέων φοιτητών. Τι προγραμματισμό μπορεί να κάνει σε αυτό το επίπεδο ένα ίδρυμα;» σημειώνουν χαρακτηριστικά πανεπιστημιακοί και επισημαίνουν ότι τα ιδρύματα θα πρέπει να έχουν λόγο στον αριθμό των εισακτέων ανάλογα με τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους. Και αν ο αριθμός των εισακτέων καθορίζεται αποκλειστικά από το υπουργείο, τα ιδρύματα θα πρέπει στη συνέχεια να ζητούν τον ανάλογο αριθμό καθηγητών, εργαστηρίων, αιθουσών κτλ., «αν θέλουμε να μιλάμε για πραγματική βελτίωση του πανεπιστημιακού έργου», όπως προσθέτουν.

2.Δεν αυξάνεται η χρηματοδότηση

«Ο νόμος-πλαίσιο δεν περιέχει καμία δέσμευση για αύξηση της χρηματοδότησης» δήλωσε προς «Το Βήμα της Κυριακής» ο πρύτανης του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) κ. Κ. Μουτζούρης. Και πρόσθεσε: «Μπορεί το ποσοστό του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος που αντιστοιχεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να είναι σχετικά υψηλό σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά την ίδια στιγμή είμαστε τελευταίοι σε επίπεδο δαπανών ανά φοιτητή».

Πανεπιστημιακοί επισημαίνουν ακόμη ότι η απουσία δέσμευσης για αύξηση της χρηματοδότησης στον νόμο-πλαίσιο ίσως δημιουργήσει πρόβλημα και στην κατάρτιση των τετραετών συμβολαίων, αφού θα υπάρχουν σχολές που δεν θα μπορούν να υλοποιήσουν τα σχέδιά τους γιατί ακριβώς δεν θα έχουν χρήματα. Κάτι που ενδεχομένως θα δημιουργήσει πρόβλημα και στην αξιολόγησή τους. «Και στην προκειμένη περίπτωση η υπαιτιότητα δεν θα είναι δική τους» σημειώνουν χαρακτηριστικά.

3.Αναβάθμιση των ΤΕΙ


Το νομοσχέδιο, επισημαίνουν καθηγητές, μπορεί να ορίζει τα Τεχνολογικά Ιδρύματα (ΤΕΙ) ως ανώτατα και ο νόμος-πλαίσιο να ισχύει και για αυτά, ωστόσο «δεν λαμβάνεται κάποια ουσιαστική μέριμνα για την ακαδημαϊκή τους αναβάθμιση μέσω του νομοσχεδίου». Σημειώνουν επίσης ότι το τοπίο στα ομοειδή αντικείμενα σπουδών ανάμεσα στα ΑΕΙ και ΤΕΙ παραμένει ακόμη θολό. Αναφέρουν ως παράδειγμα το Τμήμα Οργάνωσης Διοίκησης Επιχειρήσεων το οποίο στα μεν ΤΕΙ χαρακτηρίζεται τεχνολογική εκπαίδευση, στα δε ΑΕΙ ακαδημαϊκή.

4. Σύνδεση έρευνας και πανεπιστημίων


«Στον νόμο-πλαίσιο της κυβέρνησης η πρόνοια που λαμβάνεται είναι ότι ένα πανεπιστήμιο μπορεί να καλέσει έναν ερευνητή ως επισκέπτη ή σε τριμελή επιτροπή για τα διδακτορικά, αλλά σε καμία περίπτωση τα μέτρα αυτά δεν αρκούν για να υπάρξει σύνδεση των δημόσιων ερευνητικών κέντρων με τα ΑΕΙ» δήλωσε προς «Το Βήμα της Κυριακής» ο καθηγητής του ΕΜΠ κ. Λ. Παπαγιαννάκης. Και πρόσθεσε: «Πώς μπορεί να υπάρξει ουσιαστική αναβάθμιση της έρευνας όταν ομοειδή ερευνητικά εργαστήρια υπάρχουν τόσο στα ΑΕΙ όσο και στα Ερευνητικά Ινστιτούτα τα οποία λειτουργούν με διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο; Για παράδειγμα, άλλο πλαίσιο λειτουργίας διέπει το Εργαστήριο Βιοτεχνολογίας στο ΕΜΠ και διαφορετικό στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών».
Φοιτητές διαμαρτύρονται για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση. Αν και η επιχειρούμενη «μεταρρύθμιση» προκάλεσε πλήθος αντιδράσεις επί μήνες, τελικώς οι αλλαγές που περιέχονται στον νέο νόμο-πλαίσιο είναι μικρές

5. Αποκλειστική απασχόληση

Σημαντικός αριθμός πανεπιστημιακών θεωρεί ότι η αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα ανώτατα ιδρύματα περνά μέσα και από την πλήρη και αποκλειστική απασχόληση των διδασκόντων στα ΑΕΙ. «Ο νόμος-πλαίσιο δεν ορίζει τον πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης καθηγητή ώστε να πάψει και το φαινόμενο των ιπτάμενων και άφαντων πανεπιστημιακών» σημειώνουν ορισμένοι εκπαιδευτικοί.

6. Υποψήφιοι διδάκτορες

Φοιτητές και καθηγητές επισημαίνουν ότι στο νομοσχέδιο δεν λαμβάνεται πρόνοια για τους μεταπτυχιακούς υποψήφιους διδάκτορες, οι οποίοι με το καθεστώς της μερικής απασχόλησης θα μπορούσαν να παρέχουν επικουρικό έργο. Τονίζουν μάλιστα ότι η συμβολή τους θα ήταν σημαντική στη βελτίωση του διδακτικού έργου, το οποίο θα μπορούσε να μην περιορίζεται στον πίνακα και στην καθ' έδρας διδασκαλία.

7. Οριζόντια κινητικότητα φοιτητών

Ενας σημαντικός αριθμός φοιτητών εισάγεται σε πανεπιστημιακά τμήματα τα οποία στην πορεία δεν καλύπτουν τα επιστημονικά τους ενδιαφέροντα. Στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών παρέχεται η δυνατότητα στους φοιτητές να μετακινούνται σε άλλο ομοειδές τμήμα με βάση ορισμένες προϋποθέσεις και κανόνες. Στη χώρα μας η δυνατότητα αυτή δεν υπάρχει παρά μόνο αφού ο φοιτητής ολοκληρώσει τις σπουδές σε ένα τμήμα και στη συνέχεια να εισαχθεί σε κάποιο άλλο που τον ενδιαφέρει. Με τον τρόπο αυτόν όμως αυξάνονται σημαντικά τα έτη σπουδών στα ΑΕΙ και δεν είναι λίγοι οι φοιτητές που διακόπτουν τις σπουδές τους λόγω μειωμένου ενδιαφέροντος. Ο νόμος-πλαίσιο της κυβέρνησης δεν ασχολείται με το συγκεκριμένο θέμα.

8. Οριζόντια κινητικότητα καθηγητών

Η αδυναμία κινητικότητας των φοιτητών αφορά και τους καθηγητές. Οπως επισημαίνουν πανεπιστημιακοί, αν ένας πολύ καλός πανεπιστημιακός κληθεί να διδάσκει για έξι μήνες τον χρόνο σε κάποιο φημισμένο πανεπιστήμιο του εξωτερικού και τους υπόλοιπους έξι θελήσει να διδάσκει στη χώρα του, δεν μπορεί να το κάνει. Το ίδιο συμβαίνει και με τη δυνατότητα που θα μπορούσε να είχε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο να διαθέτει ως καθηγητή στα αμφιθέατρά του κάποιον καλό επιστήμονα από το εξωτερικό, ο οποίος θα ήθελε να μοιράσει τον χρόνο του μεταξύ της χώρας μας και της δικής του.

9. Οι συμβασιούχοι διδάσκοντες

Το νομοσχέδιο δεν αναφέρεται καν στους συμβασιούχους καθηγητές, οι οποίοι σε ορισμένα πανεπιστήμια της επαρχίας αποτελούν σχεδόν το ήμισυ του διδακτικού προσωπικού, ενώ κάποια τμήματα μπορεί να λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο με συμβασιούχους. «Οταν σημαντικός αριθμός καθηγητών εργάζεται με το καθεστώς της σύμβασης, κάθε άλλο παρά για βελτίωση της εκπαίδευσης δεν μπορεί να μιλήσει κάποιος» σημειώνουν πανεπιστημιακοί.

10. Κίνητρα για την απόδοση των φοιτητών

«Πώς μπορώ να πείσω τους φοιτητές μου να εντείνουν τις σπουδές τους και ακόμη να αριστεύσουν όταν δεν υπάρχει ανάλογος αντίκτυπο στην αγορά εργασίας;» διερωτώνται καθηγητές ανώτατων ιδρυμάτων με δεδομένο το πρόβλημα της ανεργίας. «Εκείνο που χρειάζεται είναι να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Οι αλλαγές θα είχαν μεγαλύτερη εμβέλεια αν ήταν καλύτερες οι συνθήκες στην αγορά εργασίας. Σήμερα υπάρχει κάποιο κίνητρο για να αριστεύσει ένας φοιτητής;» προσθέτουν.

Κώδικας:
 πηγη Βήμα
Ο χρήστης aggelos_a δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
Sponsored Links
Απάντηση στο θέμα

Bookmarks

Εργαλεία Θεμάτων
Τρόποι εμφάνισης

Δικαιώματα - Επιλογές
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is σε λειτουργία
Τα Smilies είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας HTML είναι εκτός λειτουργίας


Παρόμοια Θέματα
Θέμα Δημιουργός Forum Απαντήσεις Τελευταίο Μήνυμα
Τα χρόνια της... φαγούρας: από επτά έγιναν τρία! LATEAM RSS NEWS 0 09-03-2011 16:55:
Γονείς έγιναν Cruz και Bardem LATEAM RSS NEWS 0 26-01-2011 14:43:
Ο Travolta και η Preston έγιναν ξανά γονείς LATEAM RSS NEWS 0 24-11-2010 16:19:
Έγιναν τα πρώτα εμβόλια στην Ελλάδα LATEAM RSS NEWS 0 29-10-2009 21:22:
Παναθηναϊκός «έγιναν και λάθη που δε χρειάζονταν» LATEAM RSS NEWS 0 25-10-2009 20:21:


Όλες οι ώρες είναι GMT +2. Η ώρα τώρα είναι 00:07:.


Powered and Developed by Lateam.gr
Forum engine powered by : vBulletin Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.5.1
Lateam