Σαρωτικές αλλαγές στο ασφαλιστικό των στρατιωτικών
This is a discussion on Σαρωτικές αλλαγές στο ασφαλιστικό των στρατιωτικών within the ΕΛΛΑΔΑ forums, part of the ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ category; Στην καθιέρωση 35ετούς πραγματικής υπηρεσίας για τη συνταξιοδότηση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, με αύξηση των ορίων ηλικίας και επιμήκυνση ...
Σαρωτικές αλλαγές στο ασφαλιστικό των στρατιωτικών
Στην καθιέρωση 35ετούς πραγματικής υπηρεσίας για τη συνταξιοδότηση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, με αύξηση των ορίων ηλικίας και επιμήκυνση των χρόνων παραμονής στο βαθμό, προχωράει η κυβέρνηση. Ταυτόχρονα, θεσπίζει παράλληλη επετηρίδα και τροποποιεί το σύστημα αξιολόγησης, προαγωγών και μεταθέσεων των στρατιωτικών…
Το νέο σχέδιο νόμου για την αναθεώρηση του νόμου περί ιεραρχίας και εξέλιξης των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων βρίσκεται στο γραφείο του υπουργού Εθνικής Αμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου, ο οποίος αναμένεται να βάλει τις τελευταίες πινελιές κατόπιν συνεννόησης με τον υπουργό Εργασίας Ανδρέα Λοβέρδο. Οι όποιες τροποποιήσεις θα έχουν να κάνουν με το ασφαλιστικό των ενστόλων και θα κινούνται στην κατεύθυνση των ρυθμίσεων του νέου ασφαλιστικού καθεστώτος των δημοσίων υπαλλήλων. Συνεργασία υπάρχει και με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, καθώς οι αλλαγές των στρατιωτικών συμπαρασύρουν και τους αξιωματικών των Σωμάτων Ασφαλείας. Εκτιμάται πως το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή μέσα στον Ιούνιο.
Ο Ελεύθερος Τύπος εξασφάλισε το σχέδιο νόμου, όπως τουλάχιστον ισχύει μέχρι σήμερα, και παρουσιάζει τις βασικότερες αλλαγές. Πρόκειται για ανατροπή του υφιστάμενου συνταξιοδοτικού καθεστώτος (τουλάχιστον από το 1996 και το νόμο 2439), από την οποία θίγονται 135.000 στρατιωτικοί. Κι αυτό γιατί αυξάνεται η παραμονή στο Στράτευμα κατά τουλάχιστον μία 5ετία, περιορίζεται ο μισθός σε σχέση με τα χρόνια υπηρεσίας και μειώνονται οι αποδοχές της σύνταξης.
Βασική αρχή του σχεδίου νόμου είναι η 35ετία πραγματικής υπηρεσίας. Σε αυτά θα συνυπολογίζεται η υπηρεσία που διανύθηκε στις Ενοπλες Δυνάμεις και τις λοιπές δημόσιες υπηρεσίες με οποιαδήποτε σχέση εφόσον αναγνωρίζεται ως συντάξιμη, στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης με οποιαδήποτε σχέση εφόσον αναγνωρίζεται ως συντάξιμη και ο ελάχιστος προβλεπόμενος από την εκάστοτε νομοθεσία χρόνος σπουδών στα Ανώτατα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα του εσωτερικού ή αναγνωρισμένα του εξωτερικού, εφόσον το ληφθέν πτυχίο αποτέλεσε προϋπόθεση για την κατάταξη στις Ενοπλες Δυνάμεις.
Σημειώνεται πως σήμερα οι στρατιωτικοί καθιερώνουν δικαίωμα σύνταξης στα 25 χρόνια υπηρεσίας (15 πραγματικά), στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα 4 χρόνια φοίτησης στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Η 35ετία επιτυγχάνεται με επιμήκυνση των χρόνων παραμονής στους βαθμούς της ιεραρχίας και ταυτίζεται με την προαγωγή ενός στελέχους σε ανώτατο αξιωματικό. Οι αξιωματικοί θα παραμένουν, δηλαδή, στο βαθμό του συνταγματάρχη μέχρι τη συμπλήρωση των 34 χρόνων πραγματικής υπηρεσίας.
Την ίδια στιγμή, αυξάνονται και τα όρια ηλικίας κατά τα οποία κρίνονται απαραιτήτως ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους ή αποστρατευτέοι. Ειδικά για τους αξιωματικούς Υγειονομικού, ιατρούς, οδοντιάτρους, φαρμακοποιούς, κτηνιάτρους, ψυχολόγους, νοσηλευτικής στους βαθμούς του συνταγματάρχη, ταξιάρχου και υποστρατήγου και αντίστοιχων των άλλων δύο κλάδων, τα όρια ηλικίας αυξάνονται κατά 5 επιπλέον χρόνια. Επίσης, για τους αξιωματικούς του Θρησκευτικού Σώματος αυξάνονται επιπλέον κατά 5 χρόνια τα όρια ηλικίας.
Οπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, οι αξιωματικοί που καταλαμβάνονται από το όριο ηλικίας, εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει 35 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας, τίθενται εφόσον το επιθυμούν ή παραμένουν εκτός οργανικών θέσεων. Στο σημείο αυτό, δηλαδή, έρχεται η παράλληλη επετηρίδα προκειμένου να τους καλύψει έως τη συμπλήρωση της 35ετίας. Στην παράλληλη επετηρίδα θα περνούν και οι αξιωματικοί με τη διαδικασία της «κατ' απόλυτο εκλογής». Πρόκειται για μία παρέμβαση η οποία στόχο έχει να αναδείξει στην ιεραρχία στελέχη με τυπικά και ουσιαστικά προσόντα και επιχειρησιακές ικανότητες. Ωστόσο, το σημείο αυτό είναι και το πλέον επικίνδυνο, καθώς είναι υποκειμενικός ο τρόπος που χαρακτηρίζονται τα προσόντα των προς προαγωγή στελεχών. Κάτι που ενδέχεται να ανοίξει χορό προσφυγών στη Δικαιοσύνη, εάν και εφόσον εφαρμοσθεί από σημερινούς αξιωματικούς.
Προακτέοι «κατ' απόλυτο επιλογή» θα κρίνονται οι αξιωματικοί βαθμού ταγματάρχη και αντισυνταγματάρχη, εφόσον συγκεντρώνουν σε βαθμό εξαίρετο (95-100%) ουσιαστικά προσόντα, έχουν με τον ίδιο βαθμό αποφοιτήσει από τα υποχρεωτικά για προαγωγή σχολεία και ασκήσει τα διοικητικά και ειδικής υπηρεσίας καθήκοντά τους και έχουν ευρεία και ποικίλη διοικητική και επιτελική εμπειρία και ικανότητα που να συνάγεται από τις θέσεις που υπηρέτησαν, είτε σε εθνικό είτε σε διεθνές επίπεδο (ΟΗΕ, ΝΑΤΟ, Ε.Ε.).
Προακτέοι «κατ' απόλυτο επιλογή» θα κρίνονται και οι συνταγματάρχες, πληρώντας επιπροσθέτως των δύο προηγούμενων βαθμών την προϋπόθεση της αποφοίτησης από την Ανώτατη Σχολή Πολέμου με εξαίρετο βαθμό και ως ενισχυτικά προσόντα πανεπιστημιακή μόρφωση και γνώση ξένων γλωσσών.
Ερωτήματα ωστόσο προκύπτουν για την αξιολόγηση των ουσιαστικών προσόντων που αφορούν στην προσωπικότητα, στις ικανότητες, στις δυνατότητες και την απόδοση των αξιωματικών. Ποιος είναι αυτός που θα αξιολογεί; Από τον ίδιο κλάδο, από το ίδιο Οπλο ή Σώμα και ποιας ειδικότητας; Τα ερωτήματα αυτά δεν απαντώνται στο σχέδιο νόμου, όπως επίσης και το πότε θα αρχίσει η αξιολόγηση ενός στελέχους. Η «κατ' απόλυτο επιλογή» θα ισχύσει για τους ανώτερους αξιωματικούς σήμερα ή για όσους βγαίνουν από τη Σχολή; Διότι, όπως επισημαίνουν στρατιωτικοί, τα σχολεία εν παραδείγματι δεν βαθμολογούνταν, άρα κάποιος μπορεί να μην αποφοίτησε με εξαίρετο βαθμό.
Μεταβατικό επίσης στάδιο για την υλοποίηση των αλλαγών στο νόμο περί ιεραρχίας και προαγωγών δεν υπάρχει στο σχέδιο νόμου. Εκτιμάται πως θα αποφασισθεί στις συνομιλίες των κ.κ. Βενιζέλου και Λοβέρδου και ίσως να υπάρξει σύμπλευση με το 2015, οπότε και αναμένεται να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το ασφαλιστικό των δημοσίων υπαλλήλων, σύμφωνα με τις επιταγές της τρόικας.
Τι περιλαμβάνει το προσχέδιο του νέου νόμου περί ιεραρχίας και προαγωγών
Σαρωτικές αλλαγές εν όψει για το ασφαλιστικό των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Καθιέρωση 35 χρόνων πραγματικής υπηρεσίας για συνταξιοδότηση με τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας. Θεσπίζεται παράλληλη επετηρίδα και τροποποιείται το σύστημα αξιολόγησης και προαγωγών των αξιωματικών. Δυσμενείς αλλαγές θα υπάρξουν και για τους στρατιωτικούς που λαμβάνουν σύνταξη, αλλά συνεχίζουν την εργασία σε άλλο τομέα.
Την έναρξη των αλλαγών στο ασφαλιστικό καθεστώς για τους στρατιωτικούς σηματοδοτεί ο νόμος περί... ιεραρχίας και προαγωγών τον οποίο έχει ήδη επεξεργαστεί στρατιωτική επιτροπή και έχει ενσωματώσει τροποποιήσεις στο σχετικό σχέδιο νόμου που συνέταξε (το αποκάλυψε ο Ελεύθερος Τύπος) και παρέδωσε στον υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελο Βενιζέλο. Εκτιμάται πώς μέχρι την κατάθεσή του στη Βουλή για ψήφιση (υπολογίζεται εντός Ιουνίου) θα συμπεριληφθούν ή τροποποιηθούν διατάξεις για εναρμόνιση του ασφαλιστικού των στρατιωτικών, στο μέτρο του επιτρεπτού, με αυτό των υπόλοιπων δημοσίων υπαλλήλων.
Το σχέδιο νόμου πάντως που έχει συνταχθεί ανατρέπει άρδην το υφιστάμενο καθεστώς (νόμος 2439/1996) με αποτέλεσμα να θιγούν τα 135.000 στελέχη που υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις και χιλιάδες ακόμη υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας. Κι αυτό γιατί αυξάνεται η παραμονή στο στράτευμα κατά τουλάχιστον μία 5ετία, μειώνεται ο μισθός λόγω της αύξησης των χρόνων παραμονής στον ίδιο βαθμό και περιορίζονται οι συντάξιμες αποδοχές, εξαιτίας του καταληκτικού βαθμού αποστρατείας και της παράλληλης επετηρίδας στην οποία θα εισέρχονται όσοι δεν πληρούν τα απαιτούμενα προσόντα και προϋποθέσεις για την ανέλιξή τους στην ιεραρχία.
Υπολογισμός 35ετούς πραγματικής υπηρεσίας
Βασική αρχή του σχεδίου νόμου είναι η 35ετία πραγματικής υπηρεσίας και όχι η 35ετία ως υποχρέωση της υπηρεσίας. Αυτό σημαίνει πως τα πέντε πλασματικά χρόνια τα οποία προστίθενται μαζί με τα τέσσερα της φοίτησης στη σχολή και υπολογίζονται σήμερα για τη θεμελίωση του δικαιώματος συνταξιοδότησης στα 25 χρόνια δεν θα ισχύουν. Δεν αποκλείεται επίσης στην 35ετία να υπολογίζονται τα δύο από τα τέσσερα χρόνια φοίτησης, παρότι στο σχέδιο νόμου φέρεται να υπολογίζεται όλη η διάρκεια των σπουδών στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ).
Για τον υπολογισμό της 35ετούς πραγματικής υπηρεσίας σε κάθε περίπτωση λαμβάνεται υπόψη και συνυπολογίζεται η παρακάτω υπηρεσία, με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν στα μητρώα των αρμοδίων Γενικών Επιτελείων. Συγκεκριμένα, εκείνη που πραγματικά διανύθηκε στις Ένοπλες Δυνάμεις και στις λοιπές δημόσιες υπηρεσίες με οποιαδήποτε σχέση, εφόσον αναγνωρίζεται ως συντάξιμη και εκείνη που πραγματικά διανύθηκε στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης με οποιαδήποτε σχέση, εφόσον αναγνωρίζεται ως συντάξιμη.
Ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας συνυπολογίζεται και ο ελάχιστος προβλεπόμενος από την εκάστοτε νομοθεσία χρόνος σπουδών στα Ανώτατα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα του εσωτερικού ή αναγνωρισμένα του εξωτερικού, εφόσον το ληφθέν πτυχίο αποτέλεσε προϋπόθεση για την κατάταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις. Σημειώνεται πως σήμερα οι στρατιωτικοί καθιερώνουν δικαίωμα σύνταξης στα 25 χρόνια υπηρεσίας (15 πραγματικά), στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα 4 χρόνια φοίτησης στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Η 35ετία επιτυγχάνεται και με αύξηση των χρόνων παραμονής στο βαθμό για την προαγωγή στον επόμενο. Βάσει του σχεδίου νόμου προβλέπεται:
Ανθυπολοχαγός - 3 χρόνια
Υπολοχαγός - 5 χρόνια
Λοχαγός - 6 χρόνια
Ταγματάρχης - 6 χρόνια
Αντισυνταγματάρχης - 6 χρόνια
Συνταγματάρχης - 4 χρόνια
Ταξίαρχος - 2 χρόνια
Υποστράτηγος - 1 χρόνο
Αύξηση ορίων ηλικίας
Παράλληλα με τα χρόνια παραμονής αυξάνονται και τα όρια ηλικίας κατά τα οποία οι αξιωματικοί κρίνονται απαραιτήτως ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους ή αποστρατευτέοι. Βέβαια, το όριο ηλικίας ισχύει σε περίπτωση και για τα στελέχη που δεν έχουν προηγουμένως συμπληρώσει 35 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας για την έξοδό τους από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Ειδικά για τους αξιωματικούς Υγειονομικού, ιατρούς, οδοντιάτρους, φαρμακοποιούς, κτηνίατρους, ψυχολόγους, νοσηλευτικής στους βαθμούς του συνταγματάρχη, του ταξιάρχου και του υποστράτηγου και αντίστοιχων των άλλων δύο κλάδων, τα όρια ηλικίας αυξάνονται κατά 5 επιπλέον χρόνια. Επίσης, για τους αξιωματικούς του Θρησκευτικού Σώματος αυξάνονται επιπλέον κατά 5 χρόνια τα όρια ηλικίας.
Ανθυπολοχαγός - 53 χρόνων
Υπολοχαγός - 54 χρόνων
Λοχαγός - 55 χρόνων
Ταγματάρχης - 57 χρόνων
Αντισυνταγματάρχης - 58 χρόνων
Συνταγματάρχης - 60 χρόνων
Ταξίαρχος - 61 χρόνων
Υποστράτηγος - 62 χρόνων
Αντιστράτηγος - 63 χρόνων
Στρατηγός - 65 χρόνων
Παράλληλη επετηρίδα
Οι αξιωματικοί που καταλαμβάνονται από το όριο ηλικίας, εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει 35 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας, τίθενται εφόσον το επιθυμούν ή παραμένουν εκτός οργανικών θέσεων. Στο σημείο αυτό δηλαδή έρχεται η παράλληλη επετηρίδα, προκειμένου να τους καλύψει έως τη συμπλήρωση της 35ετίας.
Στην παράλληλη επετηρίδα θα περνούν και οι αξιωματικοί με τη διαδικασία της «κατ’ απόλυτον εκλογή».
Προακτέοι «κατ’ απόλυτον επιλογή» θα κρίνονται οι αξιωματικοί βαθμού ταγματάρχη και αντισυνταγματάρχη και αντίστοιχα των άλλων κλάδων, εφόσον συγκεντρώνουν σε βαθμό εξαίρετο ουσιαστικά προσόντα, έχουν με τον ίδιο βαθμό αποφοιτήσει από τα υποχρεωτικά για προαγωγή σχολεία και ασκήσει τα διοικητικά και ειδικής υπηρεσίας καθήκοντά τους και έχουν ευρεία και ποικίλη διοικητική και επιτελική εμπειρία και ικανότητα που να συνάγεται από τις θέσεις που υπηρέτησαν, είτε σε εθνικό είτε σε διεθνές επίπεδο (ΟΗΕ, ΝΑΤΟ, Ε.Ε.).
Προακτέοι «κατ’ απόλυτον επιλογή» θα κρίνονται και οι συνταγματάρχες πληρώντας επιπροσθέτως των δύο προηγούμενων βαθμών την προϋπόθεση της αποφοίτησης από την Ανώτατη Σχολή Πολέμου με εξαίρετο βαθμό και ως ενισχυτικά προσόντα πανεπιστημιακή μόρφωση και γνώση ξένων γλωσσών.
Η λίαν καλή πολεμική δράση είναι απαραίτητη για τους αξιωματικούς Όπλων και Σωμάτων Μάχης του Στρατού Ξηράς, Μάχιμους και Μηχανικούς του Πολεμικού Ναυτικού και Ιπταμένους της Πολεμικής Αεροπορίας, και ενισχυτική για τους αξιωματικούς Σωμάτων, ειδικοτήτων και Κοινών Σωμάτων, εφόσον κατά τη σταδιοδρομία τους ως αξιωματικών η χώρα διετέλεσε σε κατάσταση πολέμου.
Στόχος της παράλληλης επετηρίδας είναι η ανάδειξη στην ιεραρχία στελεχών με τυπικά και ουσιαστικά προσόντα και επιχειρησιακές ικανότητες. Ωστόσο, το σημείο αυτό είναι και το πλέον επικίνδυνο, καθώς είναι υποκειμενικός ο τρόπος που χαρακτηρίζονται τα προσόντα των προς προαγωγή στελεχών. Κάτι που ενδέχεται να ανοίξει χορό προσφυγών στη Δικαιοσύνη, εάν και εφόσον εφαρμοσθεί από σημερινούς αξιωματικούς.
Η βαθμολογία των υποχρεωτικών σχολείων για τους μόνιμους αξιωματικούς είναι:
Εξαίρετα – 19-20 ή 95-100%
Λίαν Καλώς – 16-18,99 ή 80-94,99%
Καλώς – 12-15,99 ή 60-79,99%
Μετρίως – 10-11,99 ή 50-59,99%
Αποτυχών – 0-9,99 ή 0-49,99%
Οι αξιωματικοί που αποφοιτούν από σχολές εξωτερικού αντίστοιχες με σχολές ή σχολεία εντός τα οποία καθορίζονται με Π.Δ. αποκτούν τα ίδια προσόντα. Η ισοτιμία των ανωτέρω σχολών καθώς και η αντιστοίχηση των βαθμολογιών καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, κατόπιν γνωματεύσεως του ΣΑΓΕ. Αντίστοιχη βαθμολογία ισχύει και για τα ουσιαστικά προσόντα των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Μεταβατικές διατάξεις
- Οι ανθυπασπιστές που προέρχονται από υπαξιωματικούς, απόφοιτους των Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών και έχουν συμπληρώσει το μέγιστο χρόνο παραμονής στο βαθμό τους ή το συνολικό μέγιστο χρόνο ως υπαξιωματικοί - αξιωματικοί κατόπιν παραγωγικών εξετάσεων και ανθυπασπιστές που δεν πέτυχαν στις προαγωγικές εξετάσεις αλλά έχουν συμπληρώσει 26 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας μπορούν να προάγονται σε αξιωματικό μετά την παρέλευση έξι χρόνων και εφόσον με την ισχύ του παρόντος νόμου προάγονται στο βαθμό του ανθυπασπιστή.
- Για τους αξιωματικούς των τριών Κλάδων και των Κοινών Σωμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, που υπηρετούν κατά την έναρξη ισχύος του σχεδίου νόμου, ισχύει ο ανώτερος βαθμός εξελίξεως, τον οποίο προέβλεπε ο Ν.2439/96 σε όσες περιπτώσεις με το σχέδιο νόμου επέρχεται υποβιβασμός αυτού.
- Οι υπηρετούντες κατά τη δημοσίευση του σχεδίου νόμου (εφόσον ψηφιστεί) συνταγματάρχες, καθώς και αντισυνταγματάρχες και αντίστοιχοι των άλλων κλάδων που θα προαχθούν στον επόμενο βαθμό μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους 2011, δύναται να προαχθούν στο βαθμό του ταξιάρχου και αρχιπλοιάρχου με τη συμπλήρωση 3 χρόνων παραμονής στο βαθμό.
- Η βαθμολογία «εξαίρετα» των υποχρεωτικών σχολείων και ουσιαστικών προσόντων αντιστοιχούν με τη βαθμολογία «άριστα» και «εξαίρετα» των αντίστοιχων άρθρων του Ν.2439/1996 για όσους αξιωματικούς έχουν αποφοιτήσει ή εξακολουθούν να φοιτούν και έχουν αξιολογηθεί με αυτά κατά την ψήφιση και δημοσίευση του σχεδίου νόμου.
Αξιωματικοί που έχουν υποβάλει αίτηση αποστρατείας μέχρι την ψήφιση του σχεδίου νόμου και τη δημοσίευσή του διέπονται από τις διατάξεις του Ν.2439/1996.
Στη γενική ειδικότητα των ιατρών, οδοντιάτρων, κτηνιάτρων και φαρμακοποιών του Υγειονομικού Σώματος εντάσσονται ύστερα από αίτησή τους οι αξιωματικοί Νοσηλευτικής των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, εφόσον φέρουν το βαθμό του λοχαγού και αντίστοιχων των άλλων κλάδων και είναι κάτοχοι πτυχίων ιατρικής, οδοντιατρικής, κτηνιατρικής και φαρμακευτικής σχολής. Οι ίδιες προϋποθέσεις ισχύουν και για τους αξιωματικούς της γενικής ειδικότητας οδοντιάτρων που επιθυμούν την ένταξή τους στη γενική ειδικότητα των ιατρών του Υγειονομικού Σώματος. Οι εντασσόμενοι διατηρούν το βαθμό που έφεραν, τη μεταξύ τους αρχαιότητα και τίθενται στην αντίστοιχη επετηρίδα μετά τον τελευταίο ομοιόβαθμό τους κατά το χρόνο εντάξεώς τους.
Όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις του σχεδίου νόμου (εφόσον ψηφιστεί) δεν είναι δυνατό από την εφαρμογή αυτών να λαμβάνουν συνολικές γενικά αποδοχές, λιγότερες από αυτές που ελάμβαναν προ της εφαρμογής του.
Τυχόν διαφορά που θα προκύπτει, θα χορηγείται ως προσωρινό επίδομα, που θα καλύπτεται από βαθμολογική ή μισθολογική προαγωγή.
Αναστέλλεται μέχρι τα 55 η χορήγηση σύνταξης για όσους ολοκληρώνουν νωρίτερα τη σταδιοδρομία τους και επιλέγουν να πιάσουν νέα δουλειά
Ποιες περιοριστικές διατάξεις επεκτείνονται και σε βάρος των προερχομένων από τις Ένοπλες Δυνάμεις, τα Σώματα Ασφαλείας και γενικότερα το δημόσιο τομέα
Την επέκταση των ρυθμίσεων αναστολής ή -στην καλύτερη περίπτωση- περικοπής των συντάξεων για τους απόστρατους και γενικότερα τους πρώην ένστολους και το σύνολο των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα και τα Νομικά Πρόσωπα Δημόσιου Δικαίου (ΝΠΔΔ) περιλαμβάνει το προσχέδιο νόμου για το ασφαλιστικό, το οποίο παρουσίασε πριν από δύο εβδομάδες η κυβέρνηση.
Όπως είχε αποκαλύψει ο Ελεύθερος Τύπος, από πέρυσι τον Νοέμβριο, η ρύθμιση που πρόκειται να ψηφιστεί μέσα στον Ιούνιο από τη Βουλή θα προκαλέσει τη μείωση ή ακόμη και την παύση της καταβολής των συντάξεων για όλους τους απόμαχους της εργασίας, οι οποίοι επιθυμούν να συνεχίσουν να απασχολούνται με νόμιμη αμοιβή και ασφάλιση. Το μέτρο αυτό μέχρι στιγμής ισχύει μόνο για τους προερχόμενους από τον ιδιωτικό τομέα.
Πιο αναλυτικά, στο προσχέδιο αναφέρεται ότι «οι συνταξιούχοι λόγω γήρατος των φορέων κύριας ασφάλισης ή του Δημοσίου, καθώς και όσοι λαμβάνουν σύνταξη γήρατος με βάση τον Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων ή με διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτόν, που αναλαμβάνουν εργασία», μετά την ψήφιση του επικείμενου νομοσχεδίου για το ασφαλιστικό θα υπόκεινται στους εξής περιορισμούς:
1) Για όσους δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας τους θα αναστέλλεται η καταβολή της σύνταξης ή των συντάξεων, κύριων και επικουρικών.
2) Μετά τη συμπλήρωση του 55ου έτους, το ποσό της ακαθάριστης κύριας σύνταξης ή του αθροίσματος των ακαθάριστων κύριων συντάξεων, που υπερβαίνει τα τριάντα ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη, όπως αυτά διαμορφώνονται κάθε φορά και ισχύουν την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, θα καταβάλλεται μειωμένο κατά 70%. Για κάθε τέκνο που είναι ανήλικο ή σπουδάζει σε ανώτερες ή ανώτατες σχολές και έως τη συμπλήρωση του 24ου έτους ή είναι ανίκανο για κάθε βιοποριστική εργασία, ο αριθμός των ημερομισθίων θα προσαυξάνεται κατά έξι ημερομίσθια, όπως αυτά θα διαμορφώνονται κάθε φορά.
Σήμερα το κατώτατο ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη ανέρχεται στα 30,03 ευρώ. Άρα η περικοπή του 70% θα υφίσταται για το τμήμα της σύνταξης το οποίο υπερβαίνει τα 900,1 ευρώ.
3) Σε περίπτωση συρροής συντάξεων, η μείωση θα γίνεται στο ποσό της μεγαλύτερης κύριας σύνταξης και εφόσον αυτό δεν επαρκεί, το υπόλοιπο ποσό θα περικόπτεται από την αμέσως επόμενη ή επόμενες σε ύψος κύριες συντάξεις.
Ειδικότερα για τους δικαιούχους κατωτάτων ορίων συντάξεων, η σύνταξή τους θα περιορίζεται στο οργανικό ποσό, όπως αυτό προκύπτει από τα ασφαλιστικά δεδομένα. Εάν το οργανικό ή τα οργανικά ποσά υπερβαίνουν τα 30 ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη, τότε τα ποσά αυτά περικόπτονται από το πλαφόν αυτό και πάνω κατά 70%.
Ποιες περικοπές θα υφίστανται όσοι ασκούν ελεύθερο επάγγελμα μετά τη συνταξιοδότηση
Οι απόμαχοι οι οποίοι μετά τη συνταξιοδότησή τους ασκούν δραστηριότητα υπακτέα στην ασφάλιση του Οργανισμού Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) και του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (ΕΤΑΑ) θα υπόκεινται στους εξής περιορισμούς:
α) Για όσους δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας τους θα αναστέλλεται η καταβολή της σύνταξης ή των συντάξεων, κύριων και επικουρικών.
β) Μετά τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας θα υποχρεούνται να καταβάλλουν τις προβλεπόμενες από τις οικείες διατάξεις εισφορές προσαυξημένες κατά 50%. Σε περίπτωση που το ποσό της κύριας ή των κύριων συντάξεων θα υπερβαίνει τα 60 ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη (1.981,1 ευρώ), όπως διαμορφώνονται κάθε φορά και ισχύουν την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, το ποσό που θα υπερβαίνει αυτό το όριο θα περικόπτεται.
Πώς θα χρησιμοποιείται χρόνος ασφάλισης μετά τη σύνταξη
Όσοι συνταξιούχοι αναλαμβάνουν εργασία ή αυτοαπασχολούνται, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το χρόνο ασφάλισης κατά το διάστημα της αναστολής ή περικοπής της σύνταξης ή της καταβολής προσαυξημένων ή μη ασφαλιστικών εισφορών, για την προσαύξηση της σύνταξης από το φορέα που συνταξιοδοτούνται ή για τη θεμελίωση νέου συνταξιοδοτικού δικαιώματος από άλλο φορέα, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί διπλοσυνταξιούχων. Σε περίπτωση αξιοποίησης του χρόνου στο φορέα από τον οποίο συνταξιοδοτούνται, ο υπολογισμός για την προσαύξηση της ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης θα γίνεται με ποσοστό 1,714% επί των συντάξιμων αποδοχών (δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερες του 25πλάσιου του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη ή επί των ασφαλιστικών κατηγοριών, για κάθε έτος συντάξιμης υπηρεσίας ή 300 ημέρες εργασίας).
Με έως δέκα επιπλέον χρόνια υπηρεσίας επιβαρύνονται όσοι υπηρετούν στις Ενοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας. Με τροπολογία που περιλαμβάνεται στο Ασφαλιστικό του Δημοσίου, το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή, το όριο συνταξιοδότησης για τους ένστολους αυξάνεται στα τριάντα πέντε χρόνια πραγματικής υπηρεσίας συν πέντε πλασματικά, ανάλογα με την υπηρεσία τους.
Ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας θα λογίζονται και οι σπουδές στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές. Με τη ρύθμιση η κυβέρνηση επιδιώκει να δώσει τέλος στο καθεστώς των 48άρηδων συνταξιούχων που έχει κυριαρχήσει στις Ενοπλες Δυνάμεις και στα Σώματα Ασφαλείας.
Η ρύθμιση συμφωνήθηκε χθες Παρασκευή μεταξύ του υπουργού Εθνικής Αμυνας κ. Ε. Βενιζέλου και του υπουργού Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου με τη σύμφωνη γνώμη και του υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδη. Στους ένστολους αυτούς θα προσμετρώνται και πέντε χρόνια πλασματικής υπηρεσίας. Η ίδια πηγή ανέφερε ότι η ρύθμιση αυτή θα αφορά όσους βγουν στη σύνταξη από το 2011 και μετά.
Για τους ιπτάμενους και άλλες κατηγορίες ειδικοτήτων υψηλής επικινδυνότητας, ο χρόνος συνταξιοδότησης αυξάνεται από τα 18 στα 25 χρόνια συν 15 πλασματικά υπηρεσίας. Υπενθυμίζεται ότι από το 93, οι περισσότεροι ιπτάμενοι καταβάλλουν διπλά ασφάλιστρα.
Ολόκληρη η τροπολογία για τους ένστολους
Άρθρο... [1]
1.Συνταξιοδοτικά δικαιώματα στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος που έχουν θεμελιωθεί ή θεμελιώνονται μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2010 δεν θίγονται από την παραμονή τους στην υπηρεσία μετά την ημερομηνία αυτή και τυχόν συνταξιοδοτικές μεταβολές στη διάρκεια αυτής δεν επηρεάζουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησής τους ή το δικαίωμα απόληψης και καταβολής της σύνταξης.
2.Για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος που θεμελιώνουν, σύμφωνα με τις υφιστάμενες μέχρι τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου διατάξεις, συνταξιοδοτικό δικαίωμα εντός του έτους 2011, η υποχρέωση πραγματικής υπηρεσίας αυξάνεται κατά ενάμισι (1) επιπλέον έτος. Για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα το έτος 2012 η υποχρέωση πραγματικής υπηρεσίας αυξάνεται κατά τρία (3) επιπλέον έτη. Για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα το έτος 2013 η υποχρέωση πραγματικής υπηρεσίας αυξάνεται κατά τεσσεράμισι (4) επιπλέον έτη και για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα το έτος 2014 η υποχρέωση πραγματικής υπηρεσίας αυξάνεται κατά έξι (6) επιπλέον έτη.
3.Το δικαίωμα απόληψης και καταβολής της σύνταξης, καθώς και ο τρόπος υπολογισμού της, ως προς τις κατηγορίες προσωπικού των παραγράφων 1 και 2, ρυθμίζεται σύμφωνα με τις ισχύουσες μέχρι τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου σχετικές διατάξεις. Ως προς τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης όσων θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης μέχρι 31-12-2014, ισχύουν οι υφιστάμενες διατάξεις του άρθρου 42 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (ΠΔ 169/2007) και του άρθρου 1 του νόμου 3029/2002. Για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης από 1-1-2015 και μετά, ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης διέπεται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
4.Εξαιρουμένων των κατηγοριών προσωπικού των προηγουμένων παραγράφων, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης και αυτή καταβάλλεται εφόσον έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό (60ο) έτος της ηλικίας τους ή σαράντα (40) έτη συντάξιμης υπηρεσίας, στα οποία συνυπολογίζονται αθροιστικά:
α. Ο χρόνος πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας, όπως αυτός προσδιορίζεται στις διατάξεις του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (ΠΔ 169/2007), όπως ισχύει σήμερα.
β. Ο χρόνος συντάξιμης υπηρεσίας που λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο ή τριπλάσιο μέχρι πέντε (5) έτη, όπως προσδιορίζεται στο άρθρο 40 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (ΠΔ 169/2007), όπως ισχύει σήμερα.
γ. Ο χρόνος που λογίζεται σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία ως χρόνος διαδοχικής ασφάλισης.
5.Εξαιρουμένων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος που υπάγονται στις παραγράφους 1 και 2, η σύνταξη όσων απομακρύνονται από την ενεργό υπηρεσία με αίτησή τους ή αυτεπαγγέλτως, εκτός των περιπτώσεων επιβολής καταστατικής ποινής που συνεπάγεται απώλεια του δικαιώματος απόληψης σύνταξης, καταβάλλεται με τη συμπλήρωση του χρόνου που αντιστοιχεί στα τριάντα πέντε (35) έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας ή με τη συμπλήρωση του εξηκοστού (60ου) έτους της ηλικίας. 6.Το εδάφιο α΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 41 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (ΠΔ 169/2007) τροποποιείται ως εξής: «Ο διπλασιασμός ή τριπλασιασμός του συντάξιμου χρόνου των στρατιωτικών της παρ. 1 γίνεται μόνο εφόσον αυτοί που διατέλεσαν σε κατάσταση πτητικής ενέργειας συμπλήρωσαν είκοσι πέντε (25) έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας.» Το εδάφιο β΄ της παραγράφου 9 του άρθρου 41 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (ΠΔ 169/2007) τροποποιείται ως εξής: «Ο διπλασιασμός του συντάξιμου χρόνου των στρατιωτικών που αναφέρονται στο προηγούμενο εδάφιο γίνεται μόνο εφόσον αυτοί συμπλήρωσαν πραγματική στρατιωτική υπηρεσία είκοσι πέντε (25) ετών.»
Άρθρο... [2]
1.Ο χρόνος υπηρεσίας των Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ) του νόμου 1848/1989 που διανύθηκε στις Ένοπλες Δυνάμεις με την ιδιότητα του Οπλίτη Πενταετούς Υποχρέωσης (ΟΠΥ) ή του Εθελοντή Πενταετούς Υποχρέωσης (ΕΠΥ), καθώς και ο χρόνος υπηρεσίας των ανακαταταγμένων Εφέδρων Αξιωματικών Μακράς Διάρκειας, οι οποίοι ανανέωσαν την παραμονή τους στο Στράτευμα με χρήση των διατάξεων του νόμου 1680/1987, που χώρισε ασφάλιση στο ΙΚΑ/ΕΤΑΜ και ΕΤΕΑΜ, αναγνωρίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας. Η αναγνώριση γίνεται μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων, με πράξη της αρμόδιας Διεύθυνσης Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Οι ασφαλιστικές εισφορές για κύρια και επικουρική σύνταξη (εργοδότη και ασφαλισμένου) που έχουν καταβληθεί στα ΙΚΑ/ΕΤΑΜ και ΕΤΕΑΜ για το παραπάνω χρονικό διάστημα αποδίδονται στο Δημόσιο εντός εξαμήνου από την κοινοποίηση σ΄ αυτά της σχετικής πράξης αναγνώρισης.
2.Οι έφεδροι εξ εφέδρων Αξιωματικοί του άρθρου 53 του νόμου 833/1937 ασφαλίζονται στο δημόσιο και αποκτούν δικαίωμα σύνταξης με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που αποκτούν δικαίωμα σύνταξης και οι μόνιμοι Αξιωματικοί, ανεξαρτήτως του χρόνου κατάταξής τους στις Ένοπλες Δυνάμεις. Ο χρόνος ασφάλισής τους, ενώ είχαν τη στρατιωτική ιδιότητα, σε άλλα Ταμεία πλην εκείνων των Ενόπλων Δυνάμεων λογίζεται ως χρόνος πραγματικής συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας.
3.Τα πρόσωπα του άρθρου 7 του νόμου 2084/1992 ασφαλίζονται υποχρεωτικά στο Δημόσιο από την κατάταξή τους ως στρατιωτικοί και προαιρετικά σε άλλου ασφαλιστικούς φορείς συναφούς με την απόκτηση νέας ιδιότητας, χωρίς χρονικό περιορισμό, με δήλωση και καταβολή σε αυτούς του συνόλου των εισφορών από τους ασφαλισμένους. Τυχόν εισφορές που παρακρατήθηκαν υπέρ των εν λόγω ασφαλιστικών φορέων για χρόνο που συμπίπτει με το χρόνο ασφάλισης στο Δημόσιο συμψηφίζονται με τις εισφορές όσων επιλέξουν την προαιρετική ασφάλιση στους φορείς αυτούς.
4.Οι διατάξεις των προηγουμένων παραγράφων έχουν εφαρμογή και για όσους έχουν ήδη εξέλθει της υπηρεσίας μέχρι την ισχύ του νόμου αυτού, καθώς και για τις οικογένειες αυτών που έχουν αποβιώσει, τα δε οικονομικά αποτελέσματα αρχίζουν από την πρώτη του επομένου της υποβολής της αίτησης μήνα.
“ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟY
ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΕΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ”
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣH
Με την προτεινόμενη προσθήκη-τροπολογία ρυθμίζεται η συνταξιοδοτική κατάσταση των στρατιωτικών (στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος) κατά τρόπο εναρμονισμένο με τις νέες ρυθμίσεις που διέπουν τους δημοσίους υπαλλήλους, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων του στρατιωτικού επαγγέλματος. Συγκεκριμένα:
Με το άρθρο 1
της προτεινόμενης Προσθήκης-Τροπολογίας προστατεύονται πλήρως τα ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα του υπηρετούντος στρατιωτικού προσωπικού που θεμελιώνονται σύμφωνα με το υφιστάμενο ασφαλιστικό νομικό πλαίσιο μέχρι την 31-12-2010. Η προστασία αυτή επεκτείνεται κλιμακούμενη αναλογικά κατ' έτος, με την προσαύξηση του χρόνου πραγματικής υπηρεσίας, για το προσωπικό που σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι την 31-12-2014.
Παράλληλα, αποσαφηνίζεται ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων, ο οποίος, για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31-12-2014, ρυθμίζεται σύμφωνα τις υφιστάμενες διατάξεις. Για όσους θεμελιώνουν αντίστοιχο δικαίωμα από την 1-1-2015 και μετά, ο τρόπος υπολογισμού διέπεται από τις νέες ρυθμίσεις.
Επιπλέον, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων του στρατιωτικού επαγγέλματος, προσδιορίζονται ως αναγκαίες προϋποθέσεις για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος η συμπλήρωση του 60ου έτους της ηλικίας ή των 40 ετών συντάξιμης υπηρεσίας, στην οποία συνυπολογίζονται αθροιστικά ο χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, ο χρόνος πλασματικής συντάξιμης υπηρεσίας μέχρι 5 έτη καθώς και ο χρόνος διαδοχικής ασφάλισης.
Στις περιπτώσεις ακούσιας ή εκούσιας απομάκρυνσης στελεχών από την ενεργό υπηρεσία πριν τη συμπλήρωση του απαιτούμενου χρόνου για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, τίθενται ως χρονικό όριο δικαιώματος απόληψης της σύνταξης είτε η συμπλήρωση του χρόνου που αντιστοιχεί στα 35 έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας είτε η συμπλήρωση του 60ου έτους της ηλικίας.
Ειδικά για τα στελέχη ειδικών κατηγοριών (χειριστών πολεμικών αεροσκαφών, υποβρυχίων καταστροφέων, ναρκαλιευτών, ΕΚΑΜ, πυροτεχνουργών κ.λπ.) που διακινδυνεύουν το έννομο αγαθό της ζωής λόγω της επικινδυνότητας των αποστολών που αναλαμβάνουν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, επαναπροσδιορίζεται ο ελάχιστος χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος στα 25 έτη, προκειμένου να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του άρθρου 41 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων.
Με το άρθρο 2
της προτεινόμενης Προσθήκης-Τροπολογίας καθορίζεται και ενοποιείται το ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό σύστημα των αναφερομένων κατηγοριών στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων για τη διευθέτηση χρονιζόντων προβλημάτων και εκκρεμοτήτων.
Ρυθμίζεται το θέμα της αναγνώρισης ως δημόσιας υπηρεσίας αυτής που διανύθηκε σε άλλον ασφαλιστικό φορέα και συμπίπτει με το χρόνο που διανύθηκε από την κατάταξή του στις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς και η υπαγωγή του υποχρεωτικά στην ασφάλιση του δημοσίου και προαιρετικά σε άλλους ασφαλιστικούς φορείς συναφείς με την ιδιότητά τους.
Περαιτέρω, στην παράγραφο 2 ορίζεται ότι οι υπαγόμενοι στην κατηγορία προσωπικού που αναφέρεται σε αυτήν ασφαλίζονται υποχρεωτικά στο δημόσιο ως εν ενεργεία Αξιωματικοί με τα ίδια υπηρεσιακά και σταδιοδρομικά δικαιώματα και υποχρεώσεις.
Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 το προσωπικό που αναφέρεται σε αυτήν ασφαλίζεται υποχρεωτικά στο δημόσιο και προαιρετικά σε λοιπούς συναφείς με την ιδιότητά τους ασφαλιστικούς φορείς.
Τέλος, με την παράγραφο 4 επεκτείνεται η ισχύς της προαναφερόμενης διάταξης σε όσους έχουν ήδη εξέλθει της υπηρεσίας ή στις οικογένειες όσων έχουν αποβιώσει.