Στο χώρο του «σταθερού» Internet, το instant messaging αποτελεί μία από τις πλέον διαδεδομένες εφαρμογές με εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες να ανταλλάσσουν καθημερινά πολυάριθμα μηνύματα μεταξύ τους. Την επιτυχία αυτή επιδιώκουν τώρα να μεταφέρουν και στον κόσμο της κινητής τηλεφωνίας αρκετοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι σε συνεργασία με εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο κομμάτι του Internet, κάτι που ήταν προφανές στο πρόσφατο 3GSM World Congress 2007.
Μάλιστα, αρκετοί αναλυτές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο το «κινητό» ΙΜ να αποτελέσει μία εμπορική επιτυχία αντίστοιχη με εκείνη του SMS. Άλλωστε, η βασική αρχή και των δύο εφαρμογών είναι η ίδια: αποστολή γραπτών μηνυμάτων. Το πλεονέκτημα του ΙΜ είναι ότι η επικοινωνία γίνεται σε πραγματικό χρόνο, καθώς στα SMS υπάρχει μία μικρή καθυστέρηση, η οποία πάντως δεν δείχνει να επηρεάζει τους «φανατικούς» αποστολείς σύντομων γραπτών μηνυμάτων. Επίσης, δεν είναι τυχαίο ότι η ηλικιακή κατηγορία όπου τόσο το ΙΜ όσο και τα SMS είναι περισσότερο δημοφιλή είναι αυτή μεταξύ 15και 35 ετών.
Συμφωνίες
Στο τελευταίο 3GSM World Congress οι ανακοινώσεις για συνεργασία παρόχων με εταιρείες που διαθέτουν εφαρμογές ΙΜ ήταν αρκετές, αν και εκείνη που ξεχώρισε ήταν αυτή μεταξύ της Vodafone και της Microsoft, με τη δεύτερη να αναλαμβάνει να δημιουργήσει και να υποστηρίξει την υπηρεσία για λογαριασμό του βρετανικού τηλεπικοινωνιακού κολοσσού.
Πάντως, η κίνηση αυτή της Vodafone δεν αποκλείεται να αποτελέσει το τελειωτικό χτύπημα σε μία προσπάθεια, υπό την αιγίδα του GSM Association, που είχε ξεκινήσει το 2006 (και είχε ανακοινωθεί επίσης στο 3GSM World Congress της προηγούμενης χρονιάς) και στόχος της ήταν η δημιουργία μίας εφαρμογής ΙΜ για κινητά τηλέφωνα που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε παγκόσμιο στάνταρντ. Υπενθυμίζεται ότι οι διάφορες εφαρμογές ΙΜ που είναι διαθέσιμες αυτή τη στιγμή (MSN Messenger, Yahoo! Messenger, Google Talk, Skype, κ.ά.) δεν συνδέονται μεταξύ τους, με αποτέλεσμα ο χρήστης της μίας να μην μπορεί να επικοινωνήσει με χρήστη κάποιας από τις άλλες. Αυτό πάντως έχει αρχίσει να αλλάζει καθώς Yahoo! και MSN έχουν ανακοινώσει ότι είναι εφικτή πλέον η ανταλλαγή.
Η προσπάθεια του 3GSM Association για την κοινή εφαρμογή είχε την υποστήριξη μεγάλων τηλεπικοινωνιακών οργανισμών, όπως οι Vodafone, Orange, T-Mobile, Telefonica, Telecom Italia, China Mobile, κ.ά. Όμως, ένα χρόνο μετά δεν υπάρχει καμία εξέλιξη και η συμφωνία Vodafone - Microsoft δείχνει ότι ούτε πρόκειται να γίνει.
Έσοδα
Γενικότερα, πολλές εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (με εξαίρεση τις αμερικανικές) δεν επεδίωξαν να προωθήσουν δυναμικά το ΙΜ στο κινητό. (Σημειωτέον πως στην Ελλάδα την κινητή εκδοχή του MSN Messenger προσφέρει η Cosmote μέσω του i-mode). Μία εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι ανησυχούν ότι το ΙΜ μπορεί να «αποσπάσει» έσοδα από τα SMS, στα οποία τα περιθώρια κέρδους είναι ιδιαίτερα υψηλά.
Μία δεύτερη άποψη αναφέρει ότι το πρόβλημα είναι στην εύρεση του μοντέλου τιμολόγησης που θα προσέλκυε κόσμο στην υπηρεσία. Ενδεχομένως, και οι δύο εκτιμήσεις να έχουν βάση. Πλέον, όμως, με την πίεση που υπάρχει για νέες πηγές εσόδων αλλά και για καινούριες υπηρεσίες, το κινητό ΙΜ μπορεί να παρουσιάσει εντυπωσιακή ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.