Στην πρώτη κοινή και ανοικτή πρωτοβουλία για τη βελτίωση της διαδικασίας ανίχνευσης ιστοσελίδων (web crawling) από τις μηχανές αναζήτησης, οι εταιρίες Google, Yahoo και Microsoft ανακοίνωσαν σήμερα την υποστήριξη του Sitemaps 0.90 (
www.sitemaps.org), μιας δωρεάν και εύχρηστης λύσης που επιτρέπει στους webmasters να «ειδοποιούν» τις μηχανές αναζήτησης σχετικά με τις αλλαγές στους δικτυακούς τους τόπους, προκειμένου τα ευρετήρια τους να περιέχουν τις πιο πρόσφατες πληροφορίες. Για τους χρήστες των μηχανών αναζήτησης, το Sitemaps συμβάλλει στην παροχή αποτελεσμάτων που είναι πιο ανανεωμένα και υψηλότερης ποιότητας. Ως πρωτοβουλία που αρχικά ξεκίνησε από τις Google και Yahoo, το Sitemaps βασίζεται στο πρωτοποριακό Sitemaps 0.84, που είχε διατεθεί από τη Google τον Ιούνιο του 2005, το οποίο υιοθετείται τώρα και από τις Yahoo και Microsoft προκειμένου να αποτελέσει το μοναδικό και κοινό πρωτόκολλο για τη βελτιστοποίηση του web crawling.
Οι τρεις εταιρίες θα συνεχίσουν να συνεργάζονται για το πρωτόκολλο Sitemaps και θα δημοσιεύουν κάθε εξέλιξη και βελτίωση στο κοινό web site
www.sitemaps.org.
Πώς λειτουργεί το Sitemaps
Ένα Sitemap είναι ένα αρχείο XML που μπορεί να είναι διαθέσιμο σε ένα website, λειτουργώντας σαν σελιδοδείκτης που βοηθά τις μηχανές αναζήτησης στο πλαίσιο της διαδικασίας crawling. Στην ουσία αποτελεί ένα εύκολο τρόπο ώστε οι webmasters να καθιστούν τις ιστοσελίδες τους πιο «φιλικές» προς τις μηχανές αναζήτησης. Οι webmasters έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν κατάλογο με όλες τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους, καθώς και άλλες πληροφορίες που περιλαμβάνουν metadata, το χρόνο της πιο πρόσφατης ανανέωσης των ιστοσελίδων, κλπ., για να βελτιώσουν τον τρόπο που οι μηχανές αναζήτησης καταχωρούν τις πληροφορίες των ιστοσελίδων τους στο ευρετήριο τους.
Το πρωτόκολλο Sitemaps που αξιοποιεί ήδη η Google, χρησιμοποιείται ευρέως από πολλούς άλλους δικτυακούς τόπους όπως αυτούς της Wikimedia Foundation και της New York Times Company. Κάθε εταιρία που διαχειρίζεται δυναμικό περιεχόμενο και διαθέτει πολλές ιστοσελίδες μπορεί να επωφεληθεί σημαντικά από το Sitemaps. Για παράδειγμα, στην περίπτωση που μια εταιρία χρησιμοποιεί ένα σύστημα διαχείρισης περιεχομένου για να διανείμει μεγάλο αριθμό URLs (π.χ. για πληροφορίες που αφορούν σε τιμές, διαθεσιμότητα προϊόντων ή ειδικές προσφορές) μπορεί να τοποθετήσει ένα αρχείο Sitemap στους web servers που διαθέτει, ώστε οι crawlers των μηχανών αναζήτησης να μπορούν να εντοπίσουν ποιες σελίδες έχουν ανανεωθεί ή αλλάξει πρόσφατα. Χρησιμοποιώντας το πρωτόκολλο Sitemaps, νέοι σύνδεσμοι (links) διατίθενται στις μηχανές αναζήτησης πιο γρήγορα, ενημερώνοντας τις «αράχνες» των μηχανών αναζήτησης και βοηθώντας τες να πραγματοποιούν τις αναζητήσεις με μεγαλύτερη ταχύτητα και πιο αποδοτικά. Αυτό μπορεί επίσης να λειτουργήσει προς όφελος του online traffic, αλλά και να αυξήσει την αποδοτικότητα των ενεργειών marketing στο Internet, προσφέροντας στους χρήστες ποιοτικότερα αποτελέσματα αναζήτησης και περιεχόμενο.
Για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να βελτιώσουν την εμπειρία των χρηστών διατηρώντας σε χαμηλό επίπεδο τα σχετικά κόστη, το Sitemaps βοηθά επίσης στη βελτίωση της χρήσης του bandwidth. Ειδικότερα, το πρωτόκολλο Sitemaps προσφέρει στις μηχανές αναζήτησης τη δυνατότητα να εντοπίζουν πιο γρήγορα και αποδοτικά το πιο πρόσφατο περιεχόμενο της εκάστοτε εταιρίας, καταργώντας την ανάγκη ελέγχου σελίδων που δεν έχουν αλλάξει. Το Sitemaps βοηθά δηλαδή στον εντοπισμό μόνο του καινούργιου ή ανανεωμένου περιεχομένου, ώστε οι crawlers να λειτουργούν με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Το πρωτόκολλο θα είναι διαθέσιμο στο sitemaps.org όπου οι ιδιοκτήτες των web sites μπορούν να δημιουργούν και καταχωρούν ένα XML Sitemap, υποβάλλοντας ταυτόχρονα το URL του αρχείου στις συνεργαζόμενες μηχανές αναζήτησης.