Η Ελβετία ξεκίνησε την κατασκευή της μακρύτερης σήραγγας του κόσμου μέσα στις Αλπεις, ως τμήμα μιας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας ανάμεσα στη Ζυρίχη και το Μιλάνο που θα μειώσει το χρόνο του ταξιδιού από τις τέσσερις ώρες στις δυόμισι.
Το τούνελ, μήκους 57 χιλιομέτρων, δεν αναμένεται να λειτουργήσει πριν το 2016, ενώ το κόστος για το σύνολο της σιδηροδρομικής γραμμής εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 18 δισ. δολάρια.
Όπως αναφέρει το BBC, οι Ελβετοί αποφάσισαν με δημοψήφισμα το 1994 όλα τα φορτία που περνούν από τη χώρα να μεταφέρονται με τρένα και όχι οδικώς. Βασικοί λόγοι είναι η επιβάρυνση του περιβάλλοντος των Αλπεων από τα οχήματα και τα πολύνεκρα δυστυχήματα στις οδικές σήραγγες Γκόταρντ της Ελβετίας και Μον Μπλανκ της Γαλλίας.
Τα έργα για την κατασκευή της σιδηροδρομικής σήραγγας έχουν ξεκινήσει σε υψόμετρο 500 μέτρων. «Έχουμε δυόμισι χιλιόμετρα Αλπεων πάνω μας» σχολιάζει ο μηχανικός Αλμπερτ Σμιτ.
Το διπλό τούνελ, που πρέπει να παραμείνει εντελώς οριζόντιο σε όλο του το μήκος, διανοίγεται με εκρηκτικά σε ένα τμήμα του και με τον μεγαλύτερο «μετροπόντικα» του κόσμου σε άλλο σημείο. Υπό κατάλληλες συνθήκες προχωρά κατά 40 μέτρα την ημέρα, ενώ όταν ο βράχος είναι μαλακός και υποχωρεί η πρόοδος περιορίζεται στο μισό μέτρο το 24ωρο. Δακτύλιοι από ατσάλι τοποθετούνται στα τοιχώματα για να αποτρέψουν την κατάρρευση λόγω της πίεσης των υπερκείμενων πετρωμάτων.
Αν και θα διευκολύνει σημαντικά τις μεταφορές, η λειτουργία του τούνελ σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες θα στερούνται την υπέροχη θέα που προσφέρουν σήμερα οι δρόμοι μέσα από τις Αλπεις.
Για να μην χάσει το ταξίδι τη μαγεία του, οι κάτοικοι του χωριού ελβετικού χωριού Σεντρούν, με πληθυσμό 1.500 άτομα, πιέζουν να χρησιμοποιηθεί σε μόνιμη βάση ένας προσωρινός, υπόγειος σταθμός που έχει κατασκευαστεί κάτω από το χωριό για να μεταφέρονται οι εργάτες στο εργοτάξιο.
Αν ο υπόγειος σταθμός παραμείνει σε λειτουργία, οι τουρίστες θα μπορούν να σταματούν εκεί και να ανεβαίνουν στην επιφάνεια για να απολαύσουν τον ορεινό αέρα, χρησιμοποιώντας μάλιστα τον μακρύτερο ανελκυστήρα του κόσμου, που καλύπτει απόσταση 1.000 μέτρων.